Maksymalne ceny energii elektrycznej

Maksymalne ceny energii elektrycznej

Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:

Wysokie najbardziej odczuwają odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych, w szczególności odbiorcy wrażliwi oraz osoby dotknięte ubóstwem energetycznym. Kolejną grupą odbiorców wrażliwą na wahania cen energii elektrycznej są szeroko rozumiane podmioty użyteczności publicznej, do której należą placówki służby zdrowia, szkoły i uczelnie wyższe, placówki zajmujące się  opieką nad różnymi grupami społecznymi. Również sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest szczególnie wrażliwy na wzrost kosztów zużycia energii elektrycznej. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mają bowiem ograniczone warunki dostępu do środków inwestycyjnych niż przedsiębiorstwa o większym rozmiarze działalności, wyższe jest w tej grupie przedsiębiorstw również ryzyko utraty płynności finansowej. Zaproponowano rozwiązania osłonowe umożliwiające podejmowanie działań łagodzących negatywne skutki społeczno-gospodarcze związane ze znacznym wzrostem cen energii elektrycznej w 2023 r.

 

 

Istota rozwiązań ujętych w projekcie:

  • obowiązek stosowania w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi cen nie wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu stanowiącego równowartość poboru nie więcej niż 90 proc. zużycia energii elektrycznej tych odbiorców w okresie od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. W przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych korzystają oni z ceny maksymalnej w zakresie całości poboru powyżej limitów 2/2,6/3 MWh,
  • obowiązek stosowania ceny maksymalnej w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi wymienionymi w projektowanej ustawie, w przypadku, gdy ceny wynikające z zawartych przez nich umów są wyższe od ceny maksymalnej,
  • w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych ceny nie wyższe niż cena maksymalna obowiązywać będą w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej powyżej limitu przyznanego odpowiednio tym odbiorcom zgodnie z przepisami ustawy z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (2/2,6/3 MWh). W przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych korzystać będą oni z ceny maksymalnej w zakresie całości poboru powyżej limitów 2/2,6/3 MWh.

 


 

Rządowe wsparcie obejmie podmioty użyteczności publicznej, które zużywają energię na potrzeby swojej podstawowej działalności. Będą to m.in.:

  • podmioty systemu oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki,
  • podmioty, które prowadzą żłobki i kluby dziecięce, a także dzienni opiekunowie,
  • podmioty, które udzielają świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych,
  • ochotnicze straże pożarne,
  • kościoły i inne związki wyznaniowe,
  • placówki, które zapewniają całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku,
  • rodzinne domy pomocy oraz mieszkania chronione,
  • centra i kluby integracji społecznej, warsztaty terapii zajęciowej oraz spółdzielnie socjalne,
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej, a także wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • noclegownie i ogrzewalnie.

 


 

W związku z szokiem cenowym na rynku gazu oraz będącą konsekwencją tego szoku decyzją zakładów azotowych w sprawie ograniczenia lub wstrzymania produkcji m.in. wody amoniakalnej konieczne jest przyjęcie przepisów, które zapewnią bezpieczne funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego również w przypadku braku możliwości nabycia przez przedsiębiorstwa posiadające jednostki wytwórcze centralnie dysponowane wody amoniakalnej. W tym celu proponuje się umożliwienie takim przedsiębiorstwom wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu ochrony środowiska wydanie decyzji pozwalającej na eksploatację jednostki wytwórczej centralnie dysponowanej będącej częścią instalacji do spalania paliw. Czasowe umożliwienie odstępstwa od stosowania rygorystycznych zasad w zakresie emisji tlenków azotów jest uzasadnione mając na uwadze kluczowe znaczenie jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa. Jednocześnie, w celu ograniczenia czasowego możliwości stosowania przepisów, proponuje się by wydanie decyzji na podstawie wprowadzanych przepisów było ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2023 r.

 


Maksymalne ceny prądu – najważniejsze założenia

Wsparcie obejmie małych i średnich przedsiębiorców, samorządy, a także podmioty użyteczności publicznej, takie jak np. szkoły, przedszkola, domy pomocy społecznej, noclegownie czy szpitale.Zwiększy się także pomoc dla gospodarstw domowych (grupa taryfowa G).

Wprowadzony zostanie mechanizm maksymalnej ceny na energię elektryczną do rozliczeń z odbiorcami uprawnionymi przez sprzedawców energii, nie wyższej niż:

  • 693 zł za MWh dla gospodarstw domowych,
  • 785 zł za MWh dla pozostałych uprawnionych odbiorców.

 

Cena maksymalna będzie stosowana przez sprzedawców w rozliczeniach z:

  • gospodarstwami domowymi – od momentu przekroczenia limitów, który rząd wprowadził już w ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej – do 31 grudnia 2023 r.
  • podmiotami użyteczności publicznej i samorządami – od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. – przy czym cena będzie dotyczyła poboru nie większego niż 90% średniego zużycia energii.
  • małymi i średnimi przedsiębiorcami – od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. r. – przy czym cena będzie dotyczyła poboru nie większego niż 90% średniego zużycia energii.

Zdaniem rządu, wzrost cen energii elektrycznej w Polsce spowodowany jest przede wszystkim agresją Rosji na Ukrainę. Rozpoczęta wojna, działania rosyjskiego Gazpromu, ale także spekulacje na rynku unijnych uprawnień do emisji CO2 negatywnie wpływają na wysokość i nieprzewidywalność cen surowców energetycznych.

Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu: Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu

Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM: MKiŚ

Planowany termin przyjęcia projektu przez RM: IV kwartał 2022 r.

 


Źródło: Projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku – Projektem tym, który został przygotowany w resorcie klimatu, ma się we wtorek 11 października 2022 r. zająć rząd.

dofinansowanie moje ciepło pompa