Czyste Powietrze

Czyste Powietrze 2023 – Duże zmiany w programie

Czyste Powietrze 2023 – w programie zapowiadają się duże zmiany. Dofinansowanie na termomodernizację domu ma wynieść ponad 100 000 PLN. Co ważne, po raz pierwszy od startu programu Czystego Powietrza, zwaloryzowany zostanie koszt przeprowadzenia termomodernizacji. Przyjmowanie wniosków do nowej wersji Czystego Powietrza ma ruszyć na początku 2023.

 

 

Jakie zmiany w programie Czyste Powietrze 2023?

Jest zapowiedź aktualizacji programu Czyste Powietrze. Ogłosił ją Paweł Mirowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, także pełnomocnik premiera ds. programu Czyste Powietrze. Najważniejsze zmiany programu Czyste Powietrze będą dotyczyć:

  • wysokości progów dochodowych,
  • skali dofinansowania o jaką można się ubiegać,
  • 100% dopłaty dla osób najbardziej potrzebujących,
  • waloryzacji kosztów przeprowadzenia termomodernizacji.
  • powołanie gminnego doradcy energetycznego, który przeprowadzi krok po kroku przez cały proces.

Szczegóły zmian i terminy w jakim zaczną obowiązywać mamy poznać w grudniu 2022. Nowa wersja programu Czyste Powietrze ruszy na początku 2023 roku.

 


 

Dla kogo Czyste Powietrze 2022

Program Czyste Powietrze przeznaczony jest właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.

 


 

Czyste Powietrze 2022 – III poziomy dofinansowania

I Podstawowy poziom dofinansowania, dla tych których roczny dochód nie przekracza 100 000 PLN

Maksymalna kwota dotacji opcja I:

  • 25 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej
  • 30 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Maksymalna kwota dotacji opcja II:

  • 20 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  • 25 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Maksymalna kwota dotacji opcja III wynosi 10 000 PLN

 

II Podwyższony poziom dofinansowania

Podwyższony poziom dofinansowania przysługuje, jeśli przeciętny miesięczny dochód na jednego członka ich gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:

  • 1564 PLN w gospodarstwie wieloosobowym,
  • 2189 PLN w gospodarstwie jednoosobowym.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Maksymalna kwota dotacji opcja I:

  • 32 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej
  • 37 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Kwota maksymalnej dotacji z prefinansowaniem:

  • 42 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej
  • 47 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Maksymalna kwota dotacji opcja II:

  • 15 000 PLN,
  • 25 000 PLN dla dotacji z prefinansowaniem

 

III Najwyższy poziom dofinansowania

Najwyższy poziom dofinansowania przeznaczony jest dla beneficjentów z przeciętnym miesięcznym dochodem na jednego członka gospodarstwa domowego, nieprzekraczającym :

  • 900 PLN w gospodarstwie wieloosobowym,
  • 1260 PLN w gospodarstwie jednoosobowym,

lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Maksymalna kwota dotacji opcja I:

  • 60 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  • 69 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Kwota maksymalnej dotacji z prefinansowaniem:

  • 70 000 PLN – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  • 79 000 PLN – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną

Maksymalna kwota dotacji opcja II:

  • 30 000 PLN,
  • 40 000 PLN dla dotacji z prefinansowaniem.

 


 

Złożenie wniosku o dofinansowanie

Przez Internet lub w urzędzie

  1. Wnioski należy składać do wfośigw obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny.
  2. Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są: 1) w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronach internetowych wfośigw lub 2) w serwisie „gov.pl”.
  3. Przed złożeniem wniosku poprzez Portal Beneficjenta Wnioskodawca rejestruje konto na tym portalu. Rejestracja konta umożliwia pobranie; elektronicznej postaci formularza wniosku. Pobrany wniosek w postaci elektronicznej należy wypełnić i przesłać poprzez Portal Beneficjenta do właściwego wfośigw, z zastrzeżeniem w poniższym punkcie.
  4. Wnioskodawca przesyłający wniosek poprzez Portal Beneficjenta zobowiązany jest również do wydrukowania wniosku z Portalu Beneficjenta, opatrzenie go swoim podpisem i dostarczenie w postaci papierowej wraz z załącznikami (z wymaganymi podpisami) do właściwego wfośigw.
  5. W celu złożenia wniosku poprzez serwis „gov.pl”, Wnioskodawca wypełnia wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami).
  6. Złożenie wniosku w formie dotacji z prefinansowaniem możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem serwisu GWD z możliwością podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym, a w przypadku braku podpisu, możliwe jest wydrukowanie formularza wniosku, ręczne podpisani i przesłanie go pocztą lub przekazania za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
  7. W przypadku gdy Wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną, dopuszczalne jest złożenie wniosku wraz z załącznikami tylko w formie papierowej. Zaleca się wypełnienie wniosku (nawet jeżeli jest składany wyłącznie w formie papierowej) korzystając z aktywnego formularza, ze względu na „samoliczące się” pola.

 

Za pośrednictwem banku

  1. W oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”, złóż wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze”. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
  2. Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, Twój bank złoży w Twoim imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw).
  3. Twój bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci Ci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
  4. W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) powinieneś zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
  5. Wfośigw wypłaci Ci dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych przez Ciebie dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek Twojego kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.

 

Czyste Powietrze